Jak być dobrą liderką i CEO - opinie polskich liderek biznesu

5 cytatów polskich liderek interesu o przywództwie. "W pracy CEO nie ma work-life balance"

Niedawno posiadałem okazję być na debacie dotyczącej kobiet na kierowniczych stanowiskach w Polsce, po której brały udział metrów. in. CEO Oriflame Poland Beata Pawłowska czy CEO Virgin Mobile Grażyna Piotrowska-Oliwa. Z ich wypowiedzi wynika jedno: polskie firmy ciągle mają sporo do zrobienia, jeśli chodzi o docenianie liderek. Prelegentki podkreślały przy tym, że nikt odrzucić budzi się rano z myślą, że zostanie liderem oraz że prowadzenie biznesu to zawsze jest żmudna praca.

W debacie, organizowanej przez iberyjski CaixaBank 22 lutego w stolicy polski, brały udział także Aleksandra Gren, dyrektor generalna firmy Fiserv Polska oraz Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. komunikacji i spraw zewnętrznych w Mercedes-Benz Polska.

W rozległej dyskusji uczestniczki wskazywały sporo blasków i cieni bycia liderką w biznesie. Ja zaś wybrałem z dyskusji pięć najciekawszych cytatów, które trafnie komentują zarówno powszechnie kwestie przywództwa, jak i operowania kobiet na szczytach biznesu.

Beata Pawłowska, CEO Oriflame Poland

O work-life balance u CEO:

Jeśli chodzi o poświęcenie i równowagę w życiu zawodowym, jest to decyzja, którą należy podjąć świadomie. Przy rzeczywistości w pracy CEO nie istnieje czegoś takiego jakim sposobem work-life balance.

Zawsze trzeba coś poświęcić. Damy nie muszą być idealne w każdej roli. Jeśli człowiek robi to co lubi, co jest tej zawodowym marzeniem i jego pasją, to tak rzeczywiście „nie poświęca się” w życiu tylko realizuje własnej osoby i swoje marzenia natomiast więc jest szczęśliwy.

O tym, że bycie liderem/liderką to wybór:

Będąc CEO jesteś znacznie bardziej wystawiony na niebezpieczeństwo, podejmowanie trudnych decyzji, długotrwałe godziny pracy, podróże urzędowe, czy publiczne wystąpienia. Ale jest to twój asortyment, kim chcesz być jak i również z czym to się wiąże.

Zobacz też: Brak kobiet dzięki liście najlepiej opłacanych CEO to objaw głębszego problemu

Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor łączności i relacji zewnętrznych w Mercedes-Benz Polska

Foto: Mariusz Grzelak / Reporter

O "szklanym suficie" w karierach kobiet:

Wciąż istnieje mentalne mniemanie, że mężczyźni to urodzeni liderzy, natomiast kobiety mają obowiązek w każdej sytuacji udowadniać, że mają możliwość być dobre w biznesie. Jest wiele metafor informujących o tych o barierach w drodze na zenit: „szklany sufit”, „lepka podłoga” czy „szklany klif”. Najlepszą metaforą jest dla mnie „labirynt”, w którym kobiety muszą odpowiednio nawigować, żeby się z niego wydostać jak i również odwiedzić szczyt.

Grażyna Piotrowska-Oliwa, CEO Virgin Mobile

Foto: Radosław Nawrocki / Forum Polska Agencja Fotografów

O jakościach liderek:

Bycie liderem wymaga ciągłego uczenia się i wiedzy, niekiedy chociażby detalicznej, odnośnie twojej filii. Jeżeli nie masz zrozumienia, jak wygląda twój towar lub usługa, skąd masz możliwość znać problemy firmy. Dywanom więcej wiesz, tym większą ilość wiadomości możesz osiągnąć. Nie budzisz się z myślą, że zostaniesz liderem.

O byciu "twardą" w branży:

Nie musisz okazać się twardą kobietą, żeby zwyciężyć respekt i uznanie w biznesie. Po prostu bądź sobą, słuchaj pracowników, a kiedy widzisz potrzebę – odpowiedz na nią. Miej wyrozumiałość, ale w pierwszej kolejności myśl o firmie. Nie musisz być okrutna, ale bądź realistką.

Podobną do powyższej opinię Grażyna Piotrowska-Oliwa wyraziła w serii BI Nasz kraj "15 pytań do... ". Zapytana o to, "jaki jest jej przepis na sukces? ", wyjaśniała wówczas, że jej uśmiech i uprzejmość bywają mylnie interpretowane jako słabość. Podkreślała wtedy, że "jeśli ktoś musi demonstrować swoją władzę za pośrednictwem bycie encyklopedycznym chamem, znaczy to, że ma kompleksy".