Autentyczność lidera w pracy i biznesie - Karolina Cwalina

"Prawdziwy lider się myli". Ekspertka radzi, jak być autentycznym w biznesie

Dziś coraz częściej mówi się, że „biznes to ludzie”. Biznes, kontrakty i współprace w znacznym stopniu opierają się w kontaktach, wzajemnym zaufaniu i wierze w kompetencje pozostałego człowieka. Dlatego coraz modniejszą strategią istnienia w interesie jest kreowanie nie wyłącznie silnych marek produktowych lub usługowych, ale przede wszystkim silnych marek osobistych. W wypadku porządnie zbudowanej marki osobistej nośnikiem wartości jest czyjaś postać, której ufamy i po której doświadczenie wierzymy jak i również przypisujemy jej określone właściwości, kompetencje.

Coraz więcej więc osób stara się budować wizerunek specjalisty, eksperta swej dziedzinie lub okazuje się twarzą własnej spółki. I tu zaczynają się schody, bo podobnie jak na przykład w przypadku marki towaru, marki osobiste są nierzadko „wymyślane” od podstaw.

Autentyczność a marka osobista

Człowieka rozbiera się ze wszystkich cech i jego wizerunek próbuje składać tylko z najlepszych elementów, pasma nieustannych sukcesów. Media społecznościowe, które łudzą nas opowieściami na temat „doskonałym życiu”, tylko ten proces pobudzają i prowokują. W ten środek dostajemy idealnie wytworzonych osób.

Zobacz też: 5 cytatów polskich liderek biznesu o przywództwie. "W pracy CEO nie istnieje work-life balance"

Jednak wizerunek oparty na przemilczeniach, drobnych kłamstwach czy przeinaczeniach może runąć jak domek z kart w każdej chwili. W mediach już dziś dysponujemy wiele takich przypadków.

Ktoś mógłby spytać: lub autentyczność w ogóle może sprawdzić się w branży? Badania pokazują, że osoby bardziej wierzą w marki, które pokazują swoje „ludzkie” oblicze. Między innymi prowadzą świetne działania, ale czasem się też mylą. Kiedy to się zdarza, nie obawiają się przeprosić, zapytać o radę, zmienić zdanie, potwierdzić do słabości. Kompletnie jak ludzie.

Nic dziwnego, bo przecież żadna osoba nas nie jest nieomylny, idealny, odarty z zagrożeń. Sama bałabym się takowej osoby... Co więc wskazane jest zrobić w sytuacji marki osobistej? Dbać o swe kompetencje, być jak najważniejszym w swojej dziedzinie i w życiu, ale również nie bać się powiadamiać o swoich błędach, pomyłkach, o wadach.

Niektórzy malują trawę na zielono

Niestety, dla przykładu w coachingu bądź rozwoju osobistym naginanie świat jest nagminne.

Osoba, która posiada szkolić i motywować innych, nie może przecież mieć złego dnia. A więc czasami może! Bowiem jest tylko człowiekiem. Wątpliwość tylko, jakie z tychże swoich gorszych momentów, problemów czy wątpliwości wyciąga komentarze.

Opowiadanie o uciążliwych sytuacjach (zwłaszcza w biznesie) i o tym, jak działać, kiedy się pojawiają, wydaje się bardzo motywujące i pouczające - często o wiele bardziej, niż mówienie o sukcesach! To te drobne i większe trudności uczą nas pokory i zostawią siłę do działania, o ile je dobrze przeanalizujemy. Uczą, czego unikać, którą drogą na pewno nie wieść się.

Tak samo wydaje się z blokadami czy przeszkodami. One z kolei zmuszają nas, aby wyjść prócz schemat, zmienić sposób rozumowania z szablonowego, zacząć odmiennie działać. Każdy z naszej firmy miewał lepsze lub mniej znaczące momenty, więc skąd te uniki, gdy trzeba o tym mówić? Nie zaakceptować bójmy się prawdy.

Lider powinien być szczery - również wobec siebie

Autentyczność to cecha prawdziwych liderów. Oni nie boją się powiedzieć, że coś poszło nie tak. Dzielą się swoimi doświadczeniami oraz przemyśleniami. Za to są docenieni i podziwiani. Wskazują prawdziwą ścieżkę, jaką przeszli z punktu A do punktu B, a ta często jest bardzo kręta.

Zobacz też: 5 ulubionych cytatów Richarda Bransona inspirujących do pozostania lepszym liderem

Dlatego chcąc stworzyć wiarygodną i kompletną markę osobistą, musisz przede wszystkim zostać sobą.

  • Podpatruj innych, ale tylko w celu inspiracji. Wierz swojej intuicji, odrzucić kopiuj innych.
  • Słuchaj i obserwuj uważnie, jednak wyciągaj własne wnioski.
  • Zastanów się, co naprawdę cię wyróżnia, jaki wydaje się być powód, żeby wierzyć właśnie tobie. Ekspertów jest mnóstwo, ale ty jesteś wyłącznie jedna/jeden.

Próbuj. Myl się. Próbuj ponownie. Myl się mniej. Rozwijaj się, ale nie bój się mówić o porażkach. Ucz się na błędach! Swoich, ale także w błędach innych.